torsdag 21. juni 2012

Opp igjen!

Jeg er ikke så flink til å takle skuffelser. Det blir noen ganger litt mye bråk. Det er stadig noe jeg drømmer om. Som alle de årene da jeg håpte å treffe drømmemannen, eller nå, når vi er på jakt etter hus, og jeg på jakt etter jobb. Eller da vi prøvde å bli gravid med førstemann (det tok ikke lang tid, men lenger enn jeg ønsket).

Jeg ba Gud om en mann i mange år. Det ble mange skuffelser. Det hendte jeg trodde, at dette, det må vel være det rette. Jeg brukte fornuften min til å tenke ut hva som var best for meg og når. Så gikk det ikke, og jeg ble så veldig lei meg. Det ble vanskelig å se for seg hva som kunne være bedre, og iallfall vanskelig å se for seg at det skulle være bedre å vente lenger. Jeg ble jo bare eldre og eldre, og ønsket meg jo barn en dag. I tilegg hadde jeg en diagnose som kunne gjøre det vanskelig for meg å få barn, og det var ikke så lurt å vente for lenge. Nå i ettertid er det lett å se at det måtte være slik, men det var ikke lett der og da.

Selv om jeg har fått erfare at Gud faktisk har kontrollen, så er jeg fortsatt en kontrollfreak som blir skuffet når det jeg trodde var det beste ikke blir slik som jeg har tenkt. Jeg stoler litt for mye på min egen hjerne, og det er ikke alltid så lurt. Forrige gang jeg ble skuffet, hørte jeg en stemme i hodet mitt. Det var Gud som prøvde å nå inn i min skuffede selvmedlidenhet: "Kan du stole på at jeg har gode tanker for deg, selv om du nå ikke fikk det som du trodde var det beste? Kan du stole på at jeg har kontrollen og at dette til slutt vil bli veldig bra?" Kan jeg det? Jeg øver og øver meg, og er så glad for at når jeg lar tårene få renne fordi jeg er lei meg, så kan jeg gjøre det hos Gud. Han er så uendelig tålmodig med meg, og når jeg er klar, tar han hendene mine og hjelper meg opp og videre.

10 kommentarer:

  1. Takk kjære deg. Dette trengte jeg å lese i kveld. Jeg trengte denne påminnelsen om at Gud har gode tanker for livet mitt. Takk for at du deler og er ærlig. Vær velsignet. Klem

    SvarSlett
  2. kjære gode fine Heidi..Takk for at du deler sannhet fra Guds hjerte! Og takk for at du er sann og ærlig...:)
    Mange varme klemmer fra Elisabeth

    SvarSlett
  3. .. eller man kan justere forventningene slik at de blir mer realistiske..

    SvarSlett
  4. Så fine tanker! Så sant, og ofte så lett å glemme. Takk for fine kommentarer på bloggen min og gratulerer med jenta i magen! Jeg syr egentig veldig lite for salg nå. Vi har hatt en travel periode med flytting og nå ny baby, så det har rett og slett ikke blitt tid. Nå håper jeg å få ting litt i gang igjen snart og muligens også spørre om noen butikker her i Kristiansand vi selge litt (hvis jeg tør, hehe)

    SvarSlett
  5. Fint du skriver, her legger jeg meg til følger! Ses hos meg?

    SvarSlett
  6. Takk for nok et herlig innlegg på bloggen, Heidi!! <3 Noen ganger prøver jeg å gjøre Guds jobb, men min bekymring og mennesklige stress fører ikke til noen ting godt. Bare mer slitasje og rot faktisk. Takk igjen!! :) Klem fra Monica fra sosionomstudiet i Stavanger

    SvarSlett
  7. Likar! Eg liknar nok litt på deg ja... Men fann heldigvis drøymemannen ganske kjapt;) Takk for at du deler!

    SvarSlett
  8. Hei
    Så fint å lese. Det er så viktig å huske på dette som du formidler her, at selv om vi ikke alltid ser hva som er best for oss, så er det en som gjør det:)

    Kjekt å titte innom deg igjen. Mange flotte tekster å lese. Jeg har ikke vært så mye på dataen denne sommeren. Ønsker deg en fin ny uke og en deilig sommer
    Klem Tonje

    SvarSlett
  9. Takk for fine og gode ord.
    Det var ord jeg trengte nå. Jeg er utålmodig på å få svar om hvilken vei livet mitt skal ta, og har lyst til å ordne opp selv, men prøver å stole på at det er en som har planer for meg. Jeg øver og øver...
    Fin blogg du har, jeg kom over den helt tilfeldig, og nå legger jeg meg til som følger. Lykke til med babyen i magen :)

    Klem Tessa

    SvarSlett