mandag 11. juni 2012

En ny vei

I disse EM tider er det vel på plass med et fotballinnlegg. Så her kommer det!

Da jeg var tolv år begynte jeg å spille fotball for et skikkelig lag. Ikke bare med gutta på løkka. Det var stas. Jeg fikk fotballsko, leggbeskyttere og blå drakt. Drømmen om å bli balettdanser var fullstendig glemt blant gressmatter, svette sokker, treninger, og støle ben. I ti år var fotballen svært viktig for meg. Det ble mange søndager på busser for å spille kamp. Det ble lårhøner og blåmerker. Turer og venninner. Fellesskap. Oppturer og nedturer. Men først og fremst var det mye glede. Jeg elsket det. Sminke og kjoler hadde lite plass i livet mitt, men jeg visste godt hvem vanBasten og Gullit var. Jeg satt spikret da Danmark vant forball EM for mange år siden. Jeg hadde skapt meg en identitet. Jeg reiste på folkehøyskole, idrett og friluftsliv. Fortsatte med idrett grunnfag. Så tok jeg en helomvendig og ble sykepleier. Da sluttet jeg å spille fotball aktivt. Men jeg spilte fortsatt fotball. Og basket. Jeg syklet og kjøpte meg rollerblades. Feriene var gjerne sykkelturer med telt. Livet mitt kretset rundt aktivitet. Dette var Heidi for 10 år siden. Jeg planla videreutdanning i onkologi (kreftsykepleier), og kunne ikke se for meg at livet skulle endre seg. Det gjorde det.

Et vondt kne som bare ble verre. Behandling som ikke hjalp. Time på privatklinikk fordi jeg ikke orket å vente med så mye smerter. En stemme som sa, du må slutte i jobben din. Du må egentlig slutte med det meste av det du holder på med. Og vips, fremtiden så helt annerledes ut. Hvordan jeg reagerte? Jeg gråt. Jeg ble sint. Slik var det i ett år. Jeg er ikke stolt av det, men jeg skjønner det bedre nå i ettertid. Jeg mistet identiteten min. Jeg mistet det som definerte hvem jeg var i egne øyne. Jeg mistet jobben. Fremtidsplanene og det som hadde fylt hverdagen min hele livet. Det var ikke lett.

Det ble et vanskelig år for meg. Jeg var ikke et hyggelig menneske i denne perioden. Jeg ble selvopptatt. Jeg klarte ikke finne ut hvem jeg nå var. Hva jeg nå skulle gjøre. Jeg mistet alt det gode jeg hadde av syne. Identitet er viktig, og det er så lett å bygge den på feil grunnlag. Det var det jeg hadde gjort. Derfor ble fallet så stort. Det er ikke lett å få en kronisk diagnose, men det går fint an å leve med. Det vet jeg nå. Det begrenser bare livet hvis jeg lar det gjøre det. Jeg har lært så mye av dette, at jeg ikke ville vært det foruten. Gjennom dette skjønte jeg at jeg ikke er det jeg gjør. Jeg er den jeg er. Jeg er Heidi, skapt av Gud på en helt spesiell måte. Han elsker meg ikke fordi jeg kan og mestrer så mye. Han elsker meg fordi jeg ER slik jeg er. Og slik skal jeg elske meg selv. Slik skal jeg elske andre.

Det hender jeg drømmer at jeg spiller fotball igjen. Det er en enorm frihet i det å løpe rundt uten at kroppen setter grenser. Jeg kan ikke gjøre det i våken tilstand, derfor er det fint å drømme om det. Det er fint å tenke på alle de gode minnene. Men det fineste av alt er å tenke på alt jeg har lært. At jeg er perfekt slik som jeg er. Uten fotballsko og sykepleieruniform. Og at Gud alltid finner en vei, når vi ikke ser den. En sinnsykt bra vei, faktisk!!!

6 kommentarer:

  1. Å, du kan få sagt det, Heidi! :)
    Nydelig! Og dette med identitet er viktig, og det er godt å bygge identiteten først og fremst på hvem man er. Det har sykdom også lært meg mer om!
    Vondt, men viktig, og jeg ville ikke vært foruten..
    Håper formen er etter forholdene god om dagen!
    Gode klemmer fra meg

    SvarSlett
  2. Så fint å lese! :) Så viktig det er å ha identiteten på rett plass..
    Vær velsignet!
    Klem:)

    SvarSlett
  3. Wow...takk. Sterkt og vakkert å høre du forteller. Gud har noen merkelige planer for oss noen ganger, men som du sier....sinnsykt god vei er det han har. Selvom det er vanskelig å forstå.
    Herlig å høre hva du har kommmet deg igjennom.
    Herren velsigne og bevare deg nydelige Heidi!

    SvarSlett
  4. Så fint å lese! :) Det er rart - og veldig godt hvordan Gud lager nye veier, der det kan se ut som om det ikke finnes noen vei. Jeg blir stadig påmint at våre veier ikke er som Hans veier - og det er spennende å leve slik! Håper du ellers har gode dager. Jeg har vært litt "av" nett siden forrige innlegg, hatt mye å tenke på - men nå er jeg på en bloggrunde igjen. Ønsker deg en fin kveld og uke videre. Klem :)

    SvarSlett
  5. Så fin tekst! Har ei fotballjente, og sjølv om eg ikkje er noko særleg aktiv på sidelinja (det tek faren seg av), er eg glad for at ho har ein slik hobby som ho likar, og som gjer ho muligheita til å vere aktiv og sosial og ha det kjekt på ein gong:)

    Elles er eg glad du deler resten av historia, er litt opp og ned slik humørmessig her, og kjenner at eg brukar litt unødvendig tid på å tenkja korleis ting ville vore om eg hadde gjort slik eller slik.. Men poenget er å vere glad for det ein har:) Og me har jo mykje å gle oss til!

    Formen elles er fin, men eg har ein rygg som ikkje likar at eg trakkar så mykje, då får eg også litt lett kynnarar... Spanande å sjå kven som er fyrst ute! (Termindatoen min er no etter UL er ein dag seinare enn det eg sa til deg..)

    SvarSlett
  6. Tack för din fina kommentar hos mig,Heidi!!!
    Fantastiskt att läsa det du skriver!!!
    Herrens rika välsignelse till dig och de dina!!!
    Kramar!!!

    SvarSlett