fredag 12. august 2011

Hvem er du lille venn?



For to år siden lå jeg i en sykehusseng, enda høy på å ha født min lille gutt. Jeg husker at sola skinte, at jeg var så sulten så sulten. Jeg husker undringen over denne lille, lyse gutten i armene mine. Min sønn. Jeg husker stoltheten over å faktisk ha født han, og takknemligheten over at det var gått så bra. Jeg husker gleden over at han endelig var kommet. Jeg husker jeg så at han hadde pappaens nese, og ikke min som står litt opp. Jeg husker at jeg kikket og kikket, og tenkte "Hvem er du lille venn?"


I dag er jeg også fylt med takknemlighet. Jeg har vært mamma i to år. Jeg som ikke en gang var sikker på om jeg kunne få barn. Det er nemlig ingen selvfølge. Det var det ikke for meg - og enda i dag er det ikke det. Det er for stort til å fatte.


Jeg leste en artikkel i vinter. Den sa at forskning viste at det å få barn gjorde oss mindre lykkelige. Vi fikk dårligere råd, dårligere tid, mindre søvn.... ja lista var lenger. Jeg kjenner igjen det, med mindre søvn, travle dager og mer utgifter. Men det er ikke der lykken er. Lykken er i å leve hver dag med de små. Nyte øyeblikkene. Lykken er små barnehender og barnestemmer. Lykken er å vite at det ikke er en selvfølge å ha det slik, og takke for det.


Jeg tror det er slik ellers i livet og. At vi finner lykke ved å se på det vi har, og minne oss på at det ikke er noen selvfølge. Livet er uforutsigbart. Om vi liker det eller ikke. Dagen i dag er viktig, selv om den ikke begynte med en rød traktor og godteri til frokost for alle av oss.

8 kommentarer:

  1. Gratulerer til både mamma og bursdagsbarn! :)
    Eg kan ikkje sei at lykka har blitt mindre dei siste 6 mnd, etter at eg blei mamma. Det kjennes heller tvert om, at lykka har blitt større og livet absolutt rikare. Gjerne ikkje på pengar, søvn og "fritid", men eit vakkert lite og spennande menneske kan ikkje måle seg med denslags.
    Uansett kor klisjeaktig det kan høyres ut!

    Ønsker deg og alle dine ein nydeleg dag!

    SvarSlett
  2. Gratulerer igjen med bursdagsbarnet! Og til mammaen, 2 år som forelder på godt og vondt sikkert. Jeg reagerte også på den undersøkelsen... Ikke minst bringer barn og familie med seg flere bekymringer, som noen ganger kan bli litt i overkant overveldende... Men for min del føles livet nå komplett! Og det er en stor lykkefølelse det! Jeg har fått det jeg ønsket meg mest her i verden, og som deg var jeg slett ikke sikker på at jeg ville kunne få barn. Vi er heldige!!!

    SvarSlett
  3. Gratulerer til mor FAR og barn. Jeg satt her en kveld og tenkte, "hva er det beste jeg kan gjøre for mine barn" jeg kom frem til att det ikke er gaver og presanger, det er faktisk tid. det å være sammen med dem er den største gaven, bådde for barna og for meg.

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig med deg. Og selv nå som minstemor er syk og jeg knapt har sovet på to døgn, så tenker jeg at omgangssyken er nå hvertfall noe som går over. Selv om det er stritt nok når det står på. "This too, shall pass..." en tanke som går gjennom hodet mitt i øyeblikk som virker uutholdelige. Håper på snarlig bedring både for dine feberhete to og snuppa mi :) *♥*

    SvarSlett
  5. Gratulerer til bursdagsbarnet (overstått)!
    Veldig fin tekst du skriver her!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  6. Så nydelige ord ♥ Ikke noe er større lykke en en liten :)
    Gratulerer så mye med overstått til bursdagsbarnet!

    Lykke til i Mamma-konkurransen min!

    Klem

    SvarSlett
  7. Så fin tekst å få lesa, kjenner meg att. Dei kan forska og påstå så mykje dei vil, men det ein kjenner langt inni seg når ein ser på og er med sine eigne born, kan ikkje måla seg med noko anna lukkekjensle! Gratulerer med overstått bursdagsborn:)

    SvarSlett