lørdag 12. desember 2009

Lykke


Det er så lett å gå glipp av lykken i hverdagen. De gyldne stundene der en kjenner på gleden og takknemligheten over å ha det så uendelig godt. Stunder der kjærligheten til dem en elsker fyller hele hjertet og hele tilværelsen. Pusterom i hverdagen der en ligger i armkroken til verdens beste mann, eller koser seg med en kopp god te og hjemmebakte peppernøtter. Lykken er overalt: å ligge på gulvet med en smilende lillegutt, gi lillegutt mat og se det smilende ansiktet fult av grøt, å våkne opp til sol og frost på plenen, å høre det knitrer på peisen, å kjøpe julepresanger, kaffi på yndlingscafeen. Lykken er overalt, hvis vi bare tar oss tid til å oppleve den. Det er så lett å haste forbi i hverdagen. Det er så lett å ha fokus på alt det en skal gjøre og skulle ha gjort, kanskje spesiellt i denne førjulstiden. Men det går an å rette fokus mot gleden og takknemligheten. Og være LYKKELIG. Kanskje det er litt klisje det jeg har skrevet, men da vil jeg gjerne at livet mitt skal være en klisje. Jeg vil være mer lykkelig, og mindre alvorlig. Jeg vil slå et slag for gleden i hverdagen. Gleden mitt i alt det vi ikke rakk i dag, gleden midt i travelheten, gleden midt i trøttheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar