tirsdag 17. desember 2013

Jul


I fjor leste jeg at det finske husmorforbundet hadde kommet med en erklæring: Siden julen ikke feires i skapene, er vasking av skaper ikke nødvendig. Helt seriøst, jeg hadde ikke en gang tenkt på å vaske skap før jul, jeg har nok med å vaske tøy. Men det var jo betryggende å lese.


Det er så lett å tenke at alle andre er superhusmødre, supermammaer og superkvinner. Slike som rekker alt, alltid har det strøkent hjemme (spesielt til jul), baker mange fine kaker, pakker pakkene nydelig inn og i tilegg har overskudd til å se uforskammet bra ut i sin moderne kjole når julekvelden ringes inn.

Jeg vasker ikke ned før jul. Det holder å tørke av overflatene og pynte litt ekstra. For det er så mye annet jeg heller vil bruke tiden på. Jeg vil heller bake rare pepperkaker og kakemenn med barna. Tre barn har gjort meg smart, så pepperkakedeigen kommer i en boks fra Ikea. Svigermors peppernøtter må jeg ha. Da snakker jeg varmt til mannen om hvor koselig det er med bakekveld for oss to. For jeg orker ikke trille ut alle alene. Pakker liker jeg å kjøpe. Før pakket jeg alle inn med pent papir og hjemmelagede til-fra lapper. Tre barn senere er jeg glad hvis jeg husker å få med meg pakkene fra butikken, og takker alltid ja til innpakking. Julekjolen er fem år gammel og finnes ikke moderne. Den sitter ikke like fint som før heller. Men siden planen om å rokke midjen tilbake med rokkeringen min gikk i vasken, er jeg takknemlig for tipset om hold- inn kjole.

Når jula ringes inn er jeg sikkert allerede gjennomsvett av tre forventingsfulle barn. Jeg er sannsynligvis trøtt etter nok en ekstremt tidlig morgen, og lurer på om vi har husket alle presangene. Jeg har garantert vært alt for utålmodig og stresset flere ganger. Når jeg står der mitt i kaoset, da håper jeg at tankene mine går til ham som vi feirer denne dagen. Han som kom til jorden og ble menneske for min skyld. Han som elsker meg så uendelig høyt. Han som designet meg akkurat slik jeg er. Han som aldri sammenligner meg med andre. Han som alltid har uendelig tålmodighet med meg. Han som ser på meg akkurat da, smiler og sier: God jul Heidi, jeg elsker deg. Du er perfekt!

 

3 kommentarer:

  1. Klapp - klapp <3 Du har virkelig skjønt det, og ganske så tidlig i livet!! Det som betyr noe er som du skriver så herlig om - samvær - familie og grunnen til at vi feirer JUL!

    Ønsker deg en VELSIGNET JULEHØYTID med dine skjønne barn som du sikkert lager flott tradisjoner for med den du er! klem fra en som ligger litt foran deg i løypa hva alder på barn er... og de koser seg med de tingene vi gjorde sammen fra de var små og som fortsatt er viktige for at det skal bli ordentlig JUL i heimen!

    klem Helle

    SvarSlett
  2. Herlig. Ja det er mange ting som er viktigere enn at alt er rent til jul.-
    Godt å kjenne på at jule er viktigere enn som så.
    Vi er jo faktisk heldige som kan tro på det at julen feires
    på grunn av at verdens frelser ble født.
    Ønsker deg ei fortsatt velsignet god førjulstid, kjære deg :)

    SvarSlett
  3. Takk Heidi. Har tårer i øynene. Jeg har vært en sånn en, som du beskriver - en altfor stor perfeksjonist, og det hele skal vaskes, stelles og pyntes på - og for all del nydelig innpakket og helt på egen hånd ;) Det begynner bli noen år siden nå. Jeg har sluttet å vaske skap, sluttet å styre med å bake (utroooolig mye bra som er å få kjøpt;)) og julen, den kommer jo likevel - og da senker freden seg, tross alt - og fokuset blir det som er viktigst. Jeg tenker på Jesus. At Han tenker på meg også (og deg og alle andre) ble, gjennom dette innlegget, veldig sterkt for meg - og en fantastisk påminnelse som jeg trengte i dag (en skikkelig tung dag faktisk!)Så takk - og mange gode ønsker om en nydelig, avslappende og fin jul sammen med alle de du er gla i. Det - og Jesus - er det viktigste. Klem <3

    SvarSlett