tirsdag 9. november 2010

Ventetid

På soverommet vårt henger bilder fra bryllupsreisen vår. Det er vi to på en strand i Danmark. Bildene er valgt ut fordi de er så gode minner. Det var ikke en planlagt strandtur på en kjent strand. Det var noen timer på en litt steinete, bortgjemt strand som vi ikke hadde regnet med. Vi måtte nemlig vente på at hotellrommet vårt skulle bli klart. Vi vasset, samlet stein og slappet av. Det var noen verdifulle, stille timer blant sol og hav.

Sånn er det i livet og. Noen ganger må vi vente (sånn har det iallefall vært i mitt liv....). Som jeg har skrevet om før, måtte jeg vente lenge på mannen min. Og i sommer var vi på husjakt, og endte opp med å ikke finne et hus å kjøpe. Så nå leier vi. En liten "strandtur" til i livet vårt. En ting som ikke var planlagt, men alikevel så fin. Vi er blitt så glade i det lille huset vi leier. Vi har det så godt her. Ikke slik vi hadde tenkt på forhånd, med jammen har vi det bra! Og jeg hadde ikke trodd jeg skulle bli 32 før jeg traff mannen i mitt liv, men han var virkelig verdt å vente på.

Så livet inneholder vel sånne venteperioder for mange av oss. Vonde venteperioder, spennende venteperioder, lange og korte. Her i huset venter vi på lillebror. Men jeg vil helst vente 2 måneder til. Til han er klar for denne verden. Det er så mye lettere å vente når vi vet hva vi venter på, og ser hensikten med å vente. Jeg vet at han enda har det best inni magen min. Jeg gleder meg så til å hilse på han, men ventetiden er ikke vond. Den er fylt med spenning og glede. Har måtte ta det det med ro i det siste slik at han blir der han er. Og det har virkelig fått meg til å tenke på viktigheten av å la han få tid til å bli større og klar før han kommer. Og slik er det med så mye annet vi venter på. Det er en hensikt med den ventingen og. Men vi ser den ikke. Og da er det ofte så vanskelig. Men det er En som ser. En som ser hele bildet. En som så den mannen jeg skulle ha, og at vi ikke var klare for hverandre før en sommer for noen år siden. Det var mange lange søndager og vanskelige tanker mens jeg ventet. Og mange skuffelser og tårer. Vi lærer i ventetider. Vi formes. Og det gjør noen ganger veldig vondt. Men noen ganger er det turene på den steinete stranda som til slutt blir de beste minnene.

7 kommentarer:

  1. Du er utrolig flink til å blogge, Heidi! Veldig flink til å si det med ord :-) Så gøy at du venter en liten en til...Gratulerer!
    Mange klemmer fra Oslo :-)

    Sissel Miller

    SvarSlett
  2. Flotte ord Heidi! Å vente er som en fjelltur med mange bakker.., men for en herlig utsikt som venter på toppen:-)
    Blir det Levi?
    Takk for koselig kommentar hos meg. Ha en god kveld, klem fra meg:-)

    SvarSlett
  3. Åh...tusen takk for nok eit fint blogginnlegg!

    Klem! :)

    SvarSlett
  4. Så fint skrevet!
    Var så koselig å se deg igjen hin dagen!! Masse lykke til i ventetiden :)
    Klem

    SvarSlett
  5. Heidi!
    Eg kjenner så igjen i det du skriv om venting. Vi ventar jo på det same vi to, på at den vesle i magen skal kome ut, men halde seg lenge nok i magen til å bli stor og sterk for eit liv utanfor. Det var vanskeleg i starten, men etterkvart har det gått betre og betre for min del. Februar er her gjerne før eg veit ordet av det...?
    Men eg skjønar så godt at det er meir utfordrande for deg med ein liten ein i huset som så gjerne ikkje skjønar kvifor mamma må ta det med ro.

    Eg trur og kjenner at vår gode Far gir tålmod og "krefter" til ventinga, sjølv om det ikkje er like lett å sjå alltid. Før i ettertid.

    Håpar du har gode dagar og at tida går fort og at den rolege ventetida også kan bli til noko godt, trass alt. Det beste er i vente.

    Klemmar Cam

    SvarSlett
  6. Hei! Første gang jeg er her inne hos deg, her var det mange fine innlegg og ord!
    Spennende tid dere går i møte, jeg ble selv to-barnsmamma for 3 måneder siden. Fantastisk!
    Lykke til med resten av svangerskapet, pass på deg selv. God søndag! Ellen

    SvarSlett
  7. Hi Heidi,

    Hope your son is feeling better and you are having a good day;just wanted to thank you for your visit and gracious comment. Have a blessed week:)

    SvarSlett